To view this notification widget you need to have JavaScript enabled. This notification widget was easily created with NotifySnack.
 
מרן הראשון לציון
הרב מרדכי אליהו זצוק"ל
אביהם של ישראל
פרשת שבוע - תזריע | קול צופייך - תזריע | הרב שמואל אליהו שיעור השבועי
שאלות ותשובות

 
חיפוש במדור זה
       
האם להיות ציוני (דתי לאומי) או חרדי?

לכבוד רבה של צפת הרב הגאון הרב שמואל אליהו שליט"א! אני פונה לרב לאחר הרבה מחשבות ולבטים ושואל את שאלותי מתוך כבוד ובדרך ארץ ובבחינת "תורה וללמוד אני צריך" ואודה לרב אם יתייחס לדברים שאכתוב. אם בדברים ישנם עניינים שמוגדרים כלשון הרע – אני מגלה דעתי שכל כוונתי היא רק לתועלת לבירור העניין. אני יודע את שפלותי ודלותי בעבודת ה` וידיעת התורה אך אני כותב את הדברים היות שאני לא מסוגל להישאר במצב הנוכחי. בראשית דברי זכורני שלפני הבחירות האחרונות לכנסת הרב הביע תמיכה במפלגת הבית היהודי ורציתי לשאול האם הרב עדיין תומך במפלגה והייתי שמח להבין. ואגש לעיקר העניין שלשמו אני פונה לרב, אוסיף ואומר שאני חי בעיקר בתוך הציבור הדתי לאומי אך יש לי הרבה קשר גם לציבור החרדי. העניין שברצוני לברר דורש בירור מעצם היותו אחד הדברים הבסיסים בחיים. אך, העניין התחדד לאור העובדה שב"ה נולדה לי ילדה וחשוב לי לדעת איך והיכן אני רוצה לגדל אותה: האם בציבור הדתי לאומי או שמא בחרדי? ובכלל היכן אני רוצה לגור ולנהל את חיי? ביום העצמאות האחרון פגשתי בת"ח שעוסק בחזרה בתשובה שלמד בישיבת מרכז הרב כ-8 שנים ולאחר מכן במהלך השנים עבר לציבור החרדי. מתוך רצון לברר, שאלתי אותו, מה גרם לו לעשות את השינוי? והוא הצביע בפני על כמה נקודות ואנסה לשחזר במילים שלי מה חלק ממה שעלה בשיחה והוא: רוב גדולי התורה לא הולכים בדרך הדתית לאומית היחס בציבור הדתי לכאלו שאינם שומרים תורה ומצוות אינו נכון ולטענתו ישנה כעין חנופה בדרך הזו. האמת שאני חושב רבות על דברי אותו החכם ואני מרגיש שאין מנוס מלומר שיש איזה צדק בדבריו. שאני מסתכל על עולם התורה היהודי היום אני רואה שעיקר התורה שבע"פ באופן מוחלט לא נמצאת בציבור הדתי לאומי, כמובן זה מאוד חשוב שישנם אלפי בחורי ישיבות הסדר וכאלו שלומדים בישיבות תיכוניות אך אני מבין שעיקר שבע"פ עוברת דרך האנשים שלומדים עשרות שנים ומוסרים את חייהם על לימוד התורה ורובם ככולם של האנשים הללו בימינו לא שייכים לציבור הציוני באופן ברור. לדוגמא, שמעתי שיעור של הרב יהושע שפירא בעניין עולם התורה והוא אמר שבקבוצת לומדי התורה מעל גיל 30, היחס הוא שעל כל אדם עם כיפה סרוגה – ישנם עשרות כאלו בציבור החרדי אני לא מדייק בכל הפרטים אך זה היה הכיוון הכללי. כמו כן אני רואה שגם בעולם הישיבות הציוני עיקר התורה שמלמדים בגמרא שייכת למי שבפירוש לא היו ציוניים כמו הגרי"ז מבריסק, החזון איש, הרב אלחנן וסרמן הי"ד. גם במשרת הרבנות הראשית אני רואה שהציבור הדתי לאומי אינו שולט. אוסיף ואומר שבתור ספרדי אני מרגיש קושי שבעתיים אני יודע שלפני עשרות שנים היו עמודי הוראה ספרדים כמו הרב עוזיאל זצ"ל הרב "ישכיל עבדי" זצ"ל הרב משאש זצל וכו אך היום זה בולט בעולם התורה הספרדי שהמשך התורה לא נמצא בעולם הציוני לדוגמא ראשי ישיבת פורת יוסף, הרב מאיר מאזוז , הרב יורם אברג`יל, משפחת אבוחצירא, וזה נראה בעליל במשרות ה"ראשון לציון" שהמכהנים בו למיטב ידיעתי אינם ציונים. ואפילו מרן הרב אליהו זצ"ל שאני מבין שהיה מקורב לציונות הדתית הקים בית מדרש שהוא למעשה ההמשך הרוחני שלו שלפי ידיעתי, מהיכרותי עם כמה מהאברכים אינו בית מדרש שמיועד לציבור הציוני. כמו כן ראיתי שהרב אליהו זצ"ל צוטט שאמר שאין בכל הדור גדול בתורה כמו האדמו"ר מחב"ד זצ"ל ואמר עליו שצריך לומר שיש לו את נשמת משה רבינו וגם האדמו"ר מחב"ד זצ"ל בפירוש היה לא ציוני . אני יודע שישנה סברא שמובאת כמדומני בספר גט פשוט שרוב שייך דווקא בתוך סנהדרין וכל עוד שאין סנהדרין זה לא רוב אך אני שואל את עצמי עדיין איך אני יכול להתעלם ממה שעיני רואות שהקב"ה מעביר את התורה בעיקר דרך העולם הלא ציוני ואני לא חושב שיחס הוא 51% לא ציוני אלא הרבה הרבה יותר מכך הדבר כל כך בולט עיקר התורה שבעל פה לא ממשיכה בציבור הציוני. לדוגמא, ישיבת מיר לבדה מכילה בקרבה בחורי ישיבות כמו כל עולם התורה הציוני היחד (אני לא מתייחס לישיבות תיכוניות( ואני אומר לעצמי אולי העולם העליון יתבעו אותי על כך שהלכתי אחרי המיעוט למרות שאני רואה שהרוב אומר אחרת. גם מבחינה רגשית, אני מרגיש קושי המפלגה שמייצגת את הדיבור הציוני דתי הינה הבית היהודי אך לא ידוע לי שהראש שלה כפוף לדעת תורה ואני לא מבין איך אפשר להעמיד במפלגה אישה שאינה דתיה זה כל כך צורם לי האמת שהשנה בפעם הראשונה כמדומני בחיי התביישתי בכיפה הסרוגה שלראשי אני מוצא את עצמי מרגיש שאיני רוצה להיות שייך לציבור שזאת המפלגה שמייצגת אותה כמו כן ביחס לחוק הגיוס איך היו מסוגלים אשים לתמוך בדבר כזה ? ממש הרגשתי רע והתביישתי... אני כותב את הדברים בצער. היה נוח לי להישאר בציבור הדתי לאומי אך אני מרגיש שאני לא מוצא את מקומי בו. פי אלף יותר נוח לי להתפלל ולשהות במחיצתם של אנשים חרדים ממוצעים לעומת אנשים דתיים לאומיים ממוצעים. גם מבחינה פרקטית באופן ממוצע אין כלל מה להשוות בין הרמה הממוצעת שבציבור הדתי לציבור החרדי זה כל כך בולט בעיני ביחס לצניעות, חתונות מעורבות, שירת נשים, ביחס לאינטרנט לא מסונן ביחס לכבוד לתלמידי חכמים (הייתי יכול להאריך יותר והרבה אך אני מניח שכוונתי מובנת). אפילו קצב התפילה ממוצע של תפילת שחרית שונה לא נוח לי להתפלל ברבה בתי כנסת דתיים לאומים מבחינת הקצב ואילו בבתי כנסת חרדי ממוצע הרבה יותר נוח לי... הלוואי והייתי יכול לחשוב אחרת אך המציאות צועקת בפני. אני מרגיש שאם אני חי בציבור הדתי לאומי אני ממש מקריב מהעולם הבא שלי עצם העובדה שישנם אנשים שמגדירים עצמם דתיים יכולים להחזיק בבית טלוויזיה ולהכניס עיתון חילוני ואינטרנט לא מסונן מוציאה אותי מדעתי. אני הייתי יכול לכתוב הרבה אך אתן כמה נקודות קטנות: ראיתי גבאי בית כנסת בבית כנסת דתי לאומי שיש בו שיעורי תורה וכו יוצא עם עיתון חילוני אני פשוט משתגע איך אפשר??? העובדה שבישיבה התיכונית שבה למדתי שנקראת ישיבה טובה החזיקה מורות, אני יודע שיש לזה התר הלכתי אך איך ניתן לגדל תלמידי חכמים בשיטה הזו? איך יוכל נער לא נשוי בגיל 15-16 לשבת שיעור שלם מול מורה שלעיתים צעירה ויפה ולא להרהר הירהורי עריות...אני פשוט לא מבין האם אנו מלאכים??? אני רואה בית ספר ממ"ד במקום מגורי ופשוט מתבייש ואומר לעצמי הלוואי ובתי לא תלמד בכזה מקום לאור הלבוש של ילדות שאני נתקל בהם. אני מקצר בדברים למרות שהייתי יכול להאריך. ביחס לחינוך הילדה שלי, אני מרגיש שאם אני שולח אותה למקום דתי לאומי אז מלכתחילה אני מתפשר על העולם הבא שלה, כיוון שעצם העובדה שהיא תלמד במקום שבו מגיעות בנות שיש להם אינטרנט לא מסונן בבית זה כבר משפיע לרעה. אני לא מדבר על כל האווירה ביחס לתורה וקדושה שכל כך שונה. אני לא מתכחש לכל התורה שיש בציבור הדתי לאומי אך אני רואה מה האווירה כללית, מה מופיע הרבה, איך נראים נבחרי הציבור ואיני יכול להתעלם מהמציאות. אני מרגיש שהרבה יותר פשוט וקל ונכון ואמתי לגדל ילדים בציבור החרדי. בציבור החרדי הרבה יותר מודגשת החובה להיבדל מהרע מהתרבות החילונית, לשנוא את הרע ולדעת שאדם מחלל שבת הוא אדם שצריך להתרחק ממנו ושהוא אדם שמבחינת המעשים פסול פסול פסול. (בכוונה הדגשתי) ויש מאן דאמר שאומר שאם הוא קידש אישה זה לא תופס.. בציבור הדתי לאומי הרבה פחות מדברים על זה. אפילו באחד העלונים התורנים לשבת של הציבור הדתי לאומי התורני ראיתי ששמו בחזית תמונה של אדם ללא כיפה ושיבחו אותו ואני אומר לעצמי איך אפשר לחנך ליראת שמים באופן הזה? מה ילד מבין מזה? או לדוגמא שמזמינים זמר לא דתי לשיר באירוע של הציבור הדתי איזה מסר זה נותן לבני הנוער אני כותב מתוך כאב וצער אני מרגיש שפשוט אין ברירה לא נראה לי שמרן הרב אברהם שפירא זצ"ל של הדור הבא יוכל לצמוח בדרך הטבע מדרך חינוך שכזו . אני רואה גם שהתורה של הציבור הדתי לאומי נשענת על הציבור החרדי לדוגמא הרב יעקב אריאל שליט"א אמר שאין יום שהוא לא מעיין בספרים של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. כתבתי מעט מסערת הרגשות והמחשבות שבקרבי אודה לרב אם יתייחס לדברים שכתבתי שלמעשה הם כוללים חלק מים של מחשבות ורגשות של זמן ארוך מאוד. אני מתנצל על כך שהדברים לא מספיק ערוכים ומסודרים כפי שראוי היה להיות אך השתדלתי להיות מובן. בברכה, _____________

 

לכבוד

______________

 

  1. קראתי את מכתבך באורך רוח כמה וכמה פעמים. ואני עונה לך בקיצור. אם תרצה מקורות, כתוב לי ואנסה לענות לך. שאלותיך הם מהדברים העומדים ברומו של עולם, וצריך לעסוק בהם שלא על פי דברי תורה ודברי חז"ל. רק דברים ממקורה של תורה יכולים ללמד אותנו כיצד להתנהג בשאלות חשובות אלו. ולא ח"ו שיחת ההמון.
  2. דבר ראשון הוא להתנתק מהשאלה האם הציונים צודקים או החרדים צודקים. השאלה היא מה ה' אלוקיך שואל מעמך. אם ה'חרדים' צודקים בנושא מסוים, אמץ את דרכם באותו נושא. ואם ה'ציונים' צודקים בנושא אחר - אמץ את דרכם באותו נושא. כך הייתה דרכו של מרן הרב אליהו זצוק"ל. הוא חשב שאי אפשר לוותר על מצוות ישוב ארץ ישראל. ואי אפשר לבטל את מצוות לימוד תורה, צניעות וכד'. הוא חשב שיהודי לא צריך לבחור לקיים חלק מהמצוות בתורה ולוותר על האחרות. צריך לשאוף לקיים את כל התורה כולה, על כל מצוותיה.
  3. בעדינות אני אומר לך כי צריך להזהר מאימוץ מנהגים פסולים. לא נכון לאמץ את המנהגים הפסולים של חלק מהציונים או של חלק מהחרדים. אתה מנית כמה וכמה חסרונות מערכתיות של הציבור הדתי-לאומי. תרשה לי להימנע מספירת החסרונות המערכתיות של חלק מהציבור החרדי. זה לא בריא ולא נכון לעסוק בחסרונות. צריך לחפש את המעלות ולאמץ אותם.
  4. לגבי השאלה על השיתוף עם הציבור החילוני. בימינו השיתוף עם הציבור החילוני נעשה גם ע"י חרדים וע"י ציונים. כיון שהזכרת בשאלתך את חכמי הספרדים. אז כדאי שתדע כי דרכם של כל חכמי הספרדים הייתה לא לפלג את הציבור ל'חרדי' ו'חילוני'. כך גם היה הנוהג באירופה עד לפני כמאה וחמישים שנה בערך. דרכם של גדולי ישראל הייתה לאמץ את כל הציבור החילוני ולקחת עליו אחריות. לפני מאה וחמישים שנה החלו להקים "קהילות יראים" להפרד מהציבור החילוני. הפירוד פיתח קהילות רפורמיות וחילוניות. את פירות הבאושים שלהם אנו אוכלים עד היום.
  5. המחשבה לא לקחת אחריות על אחינו החילונים היא הרסנית. ראה דברי חכמינו (בשבת נה.) שאומרים כי הגישה הזו הביאה עלינו את חורבן הבית הראשון.
  6. כל זאת בוודאי אינו קשור כלל למי שמחניף לחילונים. היא אסורה וזהו. לצערנו אפשר למצוא חנופה גם בציבור החרדי וגם בציוני.
  7. לגבי לימוד התורה ומסירות נפש עליה. וודאי שצריך לחזק את התורה. אבל אתה מבין לבד שכשאשר מישהו לומד תורה ומטיל על אחרים לפרנס אותו. הוא אולי לומד יותר דפים אבל עובר על מה שכתב הטור בשם הרמב"ם "וכל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מהצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונוטל חייו מן העולם, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם. ועוד צוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לאכול מהם. ועוד צוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון. וסוף אדם זה מלסטם את הבריות". (טור יורה דעה רמו. רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג י).
  8. הגם שהשו"ע מקיל בדבר בתנאים מסויימים, אי אפשר שלא לראות איך המציאות הזו גורמת חילול ה' וביזוי התורה. הציבור החילוני טוען בתוקף שהוא לא מסכים לפרנס את הציבור החרדי, ומקפיד מאוד בדבר זה. התנאים של השו"ע לא מתקיימים וכל אזהרות הרמב"ם והטור בשם חז"ל מתקיימות.
  9. גם מי שמסיר מעליו חובת ההגנה על המדינה ומשליך אותה על אחרים, מתעלם מדברי משה רבינו שתמה: "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?". גם דברי דבורה הנביאה על אלה ש"לֹא בָאוּ לְעֶזְרַת ה', לְעֶזְרַת ה' בַּגִּבּוֹרִים" הם חמורים מנשוא. וודאי שצריך לחזק את התורה, אבל כאשר אדם לומד תורה ומשליך על אחרים את חובת מסירות הנפש. הוא אולי לומד יותר דפים ונכשל פחות בצניעות, אבל הוא גורם חילול ה' וביזוי התורה. הדבר נורא שבעתיים כאשר משתמשים בכתרה של תורה לאלה שלא לומדים כלל. וחילול ה' קשה מכולם.
  10. לגבי שאלתך על עמודי הוראה הספרדים. זכור אל תשכח כי הרב עוזיאל זצוק"ל. הרב הדאיה בעל ה"ישכיל עבדי" זצוק"ל. הרב משאש זצוק"ל. היו כולם ציונים. איך אפשר לנטוש את דרכם ולאמץ את שיטת הרבי מסטאמר שתלמידיו הלכו לאמץ את ידי אחמדניג'אד ועד היום מחזקים ידי הפתח. אם נאחזת בגדולי התורה הספרדים דע לך שלא היה בהם אחד שתמך בהפרדה של חרדים וחילונים או באיסור עליה ובנין ארץ ישראל. להפך כולם היו מראשי העלייה והבניה של ארץ ישראל.
  11. אם אתה מזכיר את עמודי הוראה הספרדים, שמע בני מוסר אבותיך שלא פסקו מלשורר שירי אהבת ארץ ישראל בכל שבת וחג. מתוך שזכרו את מאות פעמים שהזכירה התורה את ארץ ישראל ומעלותיה. את עשרות הפעמים שבהם התורה מזכירה את החובה והערך לכבוש וליישב את הארץ.
  12. אם הזכרת את האדמו"ר מחב"ד זצ"ל. זכור שלא היה מי שקרא בקול גדול יותר ממנו כי אנו נמצאים בדור של גאולה. הוא דחף את ישוב ארץ ישראל. קידם את נושא עם ישראל. אין זה חשוב אם תקרא לו ציוני או לא. הוא היה בפועל יותר ציוני מכולנו.
  13. בסופו של יום דע לך כי התורה מועברת דרך כל כלל ישראל. חלק מעביר את החלק הזה בתורה וחלק מעביר את החלק השני. ביחד כולנו מעבירים את הכל. הרה"ג אליהו לימד אותנו כי אנו צריכים לחבר את כולם ולא לאחוז בדרך המפלגת שאומרת כי הרב שלי הוא 'הצדיק האמיתי' וכל השאר הם 'מפורסמים של שקר'. צריך לאחוז בזה וגם בזה.  
  14. יש קהילות שלמות שאוחזות גם בזה וגם בזה. אתה יכול להרבות צניעות, להימנע משירת נשים. להשתמש באינטרנט מסונן. לכבד תלמידי חכמים. להתפלל בנחת. לא להחזיק בבית טלוויזיה. לא להכניס עיתון חילוני. לא לשים את בנך בישיבה שיש בה מורות. ולהמשיך להיות ציוני. אני מכיר אלפים שנוהגים כך. גם אתה יכול לעשות. אתה יכול לשלוח את בתך למקומות כאלה וכך לא תצטרך לוותר על שום חלק מהתורה. לא על ארץ ישראל ולא על צניעות וקדושה.
  15. לגבי השאלה על התמיכה שלי בבית היהודי. ראה נא. הייתה אפשרות לתמוך במפלגה שראשיה אומרים על אחרים שהם 'עמלקים'. אני שמח שלא תמכתי בה. המפלגה ההיא נכשלה באוסלו א' ונגרם על ידה אסון גדול. אם היא הייתה בממשלה היום עם 'יש עתיד' ו'התנועה' במקום 'הבית היהודי'. תוצאות השיחות עם הערבים היו כנראה אוסלו ב'. כל קילקול שאתה תולה בהם לא משתווה לאלפי ההרוגים שהיו יכולם לבוא מאוסלו ב' כמו  שבאו מאוסלו א'.

בברכה רבה,

שמואל אליהו

 

 

כתוב תגובה
התקבלו
4
תגובות
14/07/2015 | בתגובה לאנונמית חרדית
כן כן כמה המצב קשה ואני כלך נקרע לא יודע לאן לפנות ...

ועל דבריך נאמר
"כמה עבודה קשה יהיה למשיח לאחד את כולנו"
07/06/2015 | סתם שואל...
"לגבי השאלה על התמיכה שלי בבית היהודי. ראה נא. הייתה אפשרות לתמוך במפלגה שראשיה אומרים על אחרים שהם עמלקים. אני שמח שלא תמכתי בה."
עד כאן ציטוט.
ואני שואל - סיבה זו שהם קוראים עמלקים חמורה מאר השחתות שהשחיתו הבית היהודי?
חבירתם ליש עתיד לא הוותה את מאמר חז"ל "הלך הזרזיר אצל העורב"?
וביחוד היום לאחר נפילת הממשלה הקודמת, ונוכחות הפצעים המדממים שנגרמו עקב הבית היהודי, עדיין מותירה מקום לשאלה האם להצטרף אליהם?
אתמהה.
אין בדברים כדי מתיחת ביקורת או פסילת דברי הרב ח"ו.
אך נזקקתי לביאור, וכתבתיו כאן.
תודה.
20/05/2015 | אנונימית חרדית
לשואל - בתור חרדית - לא כל מה שרואים משם רואים כאן.... בחברה שלנו באמת שמים דגש על לימוד תורה אבל פחות בקיום... דגש על צניעות ותוך כדי רמיסה על ענינים שבין אדם לחברו.. (בגן של ביתי בת ה6 (בחגיגת יום ההולדת שלה) הגננת אמרה לכל הילדות שהילדה שלי לא משחקת במשחק המיוחד לבנות יום ההולדת כי כשהיא מרימה את הידיים רואים לה את הבטן.... את ההשפלה הבת שלי לא תשכח לה בחיים.). תשאל למה אני לא מנסה להשתייך לזרם אחר (בשביל חינוך הילדים) והתשובה כי המחיר שאני אשלם יקר מידי.. (נהיה די מנודים מהמשפחה) וגם כי לא מצאתי זרם שאין בו בעיות... בתקוה שהשינוי בחברה שלנו יעשה בקרוב (אמנם נראה בלתי אפשרי בממשלה הנוכחית)..
21/01/2015 | בני
בתמצות מדהים ענה הרב על כל השאלון הארוך של השואל. ביודעי קאמינא שמרן הרב שליט"א הולך בדרכי אביו מרן הרמ"א זצ"ל וכך סבר אביו.
אשרינו זכינו ללמוד מתורתו.
האם להיות ציוני (דתי לאומי) או חרדי?
  
שימוש בסמים
  
לחם המוטל בביזיון על הרצפה - האם הוא מוקצה?
  
הרה"ג שמואל אליהו שליט"א
רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית
כתובת: רח' ריינס 17 ירושלים
טלפון במשרד: 02-651-4399
פקס: 02-653-6842